Lavterskeltilbud i Norge

Tromsø

Blues Mothers er en mestringsgruppe for nedstemte spedbarnsmødre der også barna deltar på samlingene. Det er et forebyggende lavterskeltilbud i regi av Familiens hus i Tromsø kommune. Gruppen møtes ukentlig over 10 uker med 2 timers varighet på hver samling. Formålet med gruppetilbudet er å styrke kvinnenes psykiske helse og fremme tilknytningen mellom mor og barn.

Svangerskap og barseltiden er en periode med store psykososiale endringer. Mange småbarnsforeldre kan oppleve den som vanskelig og utfordrende. Noen kan ha behov for psykologisk rådgivning. Psykhjelpen for de minste er et nytt lavterskeltilbud for denne målgruppen.

Institutt for psykologi ved UiT Norges Arktiske Universitet og Forebyggende helsetjenester i Tromsø kommune har i mange år samarbeidet for å kunne best støtte målgruppen. Resultatet er to lavterskeltilbud og ett forskningsprosjekt (God start for små i Nord). Ønsker dere informasjon eller inspirasjon?

Kontakt Blues Mothers: Line Moldestad: line.moldestad@tromso.kommune.no

Kontakt Psykhjelpen og God start for små i nord: Catharina Elisabeth Arfwedson Wang: catharina.wang@uit.no

Bærum

Vi er en del av helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Hensikten er å gi rask og lett tilgjengelig hjelp på et tidlig tidspunkt. Tilbudet gjelder aldersgruppen 0-23 år.  Alle familier kan i perioder ha bekymringer knyttet til psykisk helse, sosiale utfordringer, utvikling og konflikter. Tilbudet er gratis og vi har kort ventetid. PHT består av tre aldersinndelte team som er tverrfaglig sammensatt.  Henvendelser skjer via helsesykepleier/jordmor eller inntakstelefon.

Hjelp til selvhjelp – Norge

Hjelptilhjelp.no er en nettportal om psykisk helse. Har kan du søke opp hjelpetilbud og kurs, lese nyheter om angst, depresjon, spiseforstyrrelser, traumer, ADHD, autisme og mye mer. Du kan finne bøker, apper, og videoer.

Har din kommune et lavterskeltilbud som ikke er listet her? Kontakt oss via skjemaet under så legger vi ut informasjon.