Birth Trauma Awareness Week 2024

En fødsel har to sider

I dag er siste dagen i Birth Trauma Awareness Week (15. – 21. juli – #BTAW). BTAW er en global kampanje som ønsker å sette fokus på kvinner og partnere som har opplevd fødselen som traumatisk.

En fødsel er en gjennomgripende opplevelse på godt og vondt og for enkelte kan fødselen være traumatisk, både for mødre men også for fedre / medmødre /fødselspartner.

Fødselsstraume er en betegnelse som beskriver symptomer på nød /ubehag du opplever etter å ha gått gjennom, eller vært vitne til, en traumatisk fødsel. I noen tilfeller kan disse symptomene være tilstrekkelige for en diagnose av posttraumatisk stresslidelse (PTSD).

Symptomer på PTSD etter en traumatisk fødsel er:

Traumesymptomer kan komme til uttrykk på forskjellige måter:

• Sterk indre uro, anspenthet, føler seg på vakt hele tida
  • Oppleve det som vanskelig å finne hvile eller å få sovet godt
  • Kjenne seg irritabel, nedstemt eller avflatet/nummen
  • Oppleve at vanskelige minner fra fødselen dukker ofte opp (flashbacks)
  • Kjenne seg lett trigget og unngår ting som kan vekke minner om fødselen
  • Kroppslige plager som kvalme, hodepine, hjertebank og muskelspenninger

Traumesymptomer kan svinge i intensitet over tid. Noen kvinner opplever at de blir sterkere hvis noen man kjenner skal føde eller plagene blusser opp når man selv blir gravid igjen på nytt.

Kilde: Klinikk Partum

Forskning

Forskning viser at rundt en tredel av alle kvinner i Norge opplever det å føde som dramatisk / traumatisk, og opptil 6 % oppfyller kriteriene for diagnosen posttraumatisk stressyndrom i forbindelse med fødselen. Kvinnens subjektive fødselsopplevelse, det vil si hvordan hun selv opplevde fødselen, hadde avgjørende betydning for om hun utviklet posttraumatisk stress eller ikke. Denne opplevelsen hadde mye større betydning enn eventuelle obstetriske komplikasjoner. Obstetriske komplikasjoner kan ikke alltid unngås, men en bedre forståelse av betydningen av kvinnens subjektive fødselsopplevelse kan gi nye muligheter for å forebygge posttraumatisk stress. Å føle trygghet er en forutsetning for en god fødselsopplevelse, men dette krever god oppfølging og riktig informasjon. (Eberhard-Gran et al. 2014)

I dag finnes det ingen måleinstrumenter for å kartlegge fødselstraumer. Rbup Øst og Sør jobber nå med et forskningsprosjekt og vil publisere funn ila kort tid.

Verdens tryggeste land å føde i (fysisk)

Heldigvis er det lav fysiologisk risiko forbundet med å føde i Norge, og mødredødsfall forekommer sjelden, men når et økende antall kvinner og deres partnere rapporterer om traumer etter fødsler, må vi gjøre mer for å kunne ivareta hele fødekvinnen. (Nyflødt, 2023)

Vi understreker at helsepersonell gjør så godt de kan med de ressurser de har, dessverre så er fødselsomsorgen under press i dagens samfunn, dette er en politisk sak og sammen må vi gjøre alt vi kan for å løfte temaet slik at helsemyndighetene forstår at et økende antall kvinner ikke får god nok helsehjelp i Norge i dag.

Når akutte situasjoner skjer

Noen ganger blir situasjonen akutt og ting må skje fort for å ivareta mor og barn. Dersom du føler at du ikke har fått god informasjon og oppfølgning underveis og i etterkant er det viktig at du prater med helsepersonell som har perinatal mental helse kompetanse.

Landsforeningen´s ønsker

Landsforeningen 1001 dager jobber for at Norge skal innføre systematisk screening for perinatale mentale helseutfordringer slik at kvinner og menn med utfordringer kan bli identifisert tidlig og får hjelp uansett grad av utfordringer.

Om du kjenner deg igjen i noe av dette, prat med helsepersonell i dag. Husk at det er ikke din feil, du er ikke alene, du er ikke en dårlig forelder og med rett hjelp blir alle bedre.

Kontakt LF 1001:

Kr 200,- for 2024.