You’re invited to join a Microsoft Teams meeting
Title: Årsmøte LF 1001 dager – 2021
Time: Monday, 31 May 2021 20:00:00 GMT+2
Join on your computer or mobile app
Vedtekter for Landsforeningen
1001 Dager – Mental helse under svangerskap og etter fødsel
§1 Formål:
1001 Dager skal gjennom politisk påvirkningsarbeid, folkeopplysning og formidling av
brukererfaring jobbe for økt åpenhet, bedre forebygging og behandling av psykiske
helseproblemer i forbindelse med graviditet, fødsel og i to år etter fødsel (1001
Dager).
Organisasjonen er partipolitisk uavhengig, og nøytral med hensyn til livssyn.
Vi er en interesseorganisasjon for brukere og pårørende.
§2 Foreningens oppgaver:
Vi ønsker følgende:
1001 Dager virker gjennom informasjonsarbeid, veiledning, samarbeid og politisk
påvirkning
Tilby støtte til målgruppen
• Gi informasjon og veiledning til målgruppen gjennom følgende kanaler:
nettsider, kontakttelefon, kampanjearbeid (alle kommunikasjonskanaler),
sosiale medier og tilby møteplasser der målgruppen kan treffes.
• Gi informasjon og veiledning til helsepersonell gjennom kurs / foredrag,
nettsider, kontakttelefon, kampanjearbeid (utvalgte kommunikasjonskanaler)
og sosiale medier.
• Jobbe for å redusere stigma rundt temaet. Dette ved å øke kunnskap og
kjennskap om hva en fødselsdepresjon er.
• Samarbeide med andre organisasjoner som jobber for mental helse og
familievelferd.
§3 Medlemskap og kontingent:
Alle kvinner og menn over 16 år, og institusjoner, kan være medlem.
Kontigent fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis.
§4 Årsmøtet:
Årsmøtet er 1001 Dagers høyeste organ. Årsmøtet holdes hvert år innen slutten av
juli og innkalles av styret med en måneds varsel med skriftlig melding til
medlemmene. Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret
senest to uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for
medlemmene senest en uke før årsmøtet.
Alle medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan invitere andre personer eller
organisasjoner til å være til stede.
Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmer som møter. Ingen har mer enn en
stemme, og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt. Med mindre annet er bestemt
skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte
stemmene. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitte stemmer.
Årsmøtet skal:
1. Behandle 1001 Dagers årsmelding
2. Behandle 1001 Dagers regnskap
3. Behandle innkomne forslag
4. Fastsette kontingenten
5. Vedta 1001 Dagers budsjett
6. Behandle handlingsplan
6. Velge:
a) styremedlem(mer)
b) valgkomite
§5 Ekstraordinært årsmøte:
Ekstraordinære årsmøter holdes når styret bestemmer det, eller minst en tredjedel av
de stemmeberettigede medlemmene krever det.
Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers
varsel.
Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er
kunngjort i innkallingen.
§6 Styret:
1001 Dager ledes av styret, som er høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styret
konstituerer seg selv på første møte, med leder, tre styremedlemmer og inntil tre
varamedlemmer. Minst én i styret skal være brukerrepresentant. Styret velges for to
år av gangen, med halvparten av styret på valg hvert årsmøte.
Styret er vedtaksdyktig når minst to er tilstede. Vedtak fattes med alminnelig flertall.
Ved stemmelikhet teller styreleders stemme dobbelt.
§7 Styrets oppgaver:
Styret skal:
1. Iverksette årsmøtets bestemmelser
2. Oppnevne etter behov komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver
og utarbeide instruks for disse
3. Administrere og føre nødvendig kontroll med 1001 Dagers økonomi og
eiendeler i henhold til de til enhver tid gjeldende instrukser og
bestemmelser
4. Representere 1001 Dager utad
§8 Organisasjonsledd:
1001 Dager kan organiseres med avdelinger og/eller grupper. Disse kan ledes av
oppnevnte tillitspersoner. 1001 Dagers styre bestemmer opprettelsen av
avdelinger/grupper, og hvordan disse skal organiseres og ledes. Styret har plikt
overfor årsmøtet til å rapportere om aktivitet i de ulike avdelinger/grupper.
For avdelinger/gruppers økonomiske forpliktelser hefter hele 1001 Dager, og
avdelinger/grupper kan ikke inngå avtaler eller representere 1001 Dager utad uten
styrets godkjennelse.
§9 Økonomi
Regnskap skal føres i henhold til gjeldende regler, og avsluttes ved hvert kalenderår.
1001 Dager er en ideell organisasjon, og ingen enkeltpersoner kan hente ut utbytte.
§10 Oppløsning:
Oppløsning av 1001 Dager kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning
vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte tre måneder senere.
For at oppløsningen skal skje må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.
Sammenslutning med andre interesseorganisasjoner anses ikke som oppløsning av
1001 Dager. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til
dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr. §13.
Ved oppløsning tilfaller foreningens midler Mental Helse eller tilsvarende formål.
§10 Endring av vedtektene:
Endringer i disse vedtekter kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte
etter å ha vært på sakslisten og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.
Vedtatte endringer skal gjøres gjeldende etter årsmøtets slutt, såfremt ikke annet
bestemmes av årsmøtet.
Oslo, 26.oktober – 2017
Uavhengig revisors beretning
Konklusjon
Vi har revidert prosjektregnskapet for Landsforeningen 1001 Dager- Mental helse under graviditet og etter
fødsel – tilskudd fra Helsedirektoratet for 2020. Prosjektregnskapet består av oppstilling over inntekter og
kostnader. Prosjektregnskapet er utarbeidet av økonomiledelsen i landsforeningen.
Prosjektregnskapet viser totale kostnader på kr 1 038 484, og et ubrukt tilskudd etter regnskapsårets
avslutning på kr 4 442.
Etter vår mening er prosjektregnskapet for Landsforeningen 1001 Dager-Mental helse under graviditet og
etter fødsel – for 2020 i det alt vesentlige i samsvar med grunnlaget for regnskapsavleggelsen beskrevet i
søknad og sluttrapporten.
Presisering grunnlag for regnskapsavleggelse og begrenset distribusjon og bruk
Prosjektregnskapet er utarbeidet for å gi informasjon til Helsedirektoratet. Prosjektregnskapet er derfor
ikke nødvendigvis egnet for andre formål. Vår uttalelse er kun beregnet på Helsedirektoratet og skal ikke
distribueres til andre parter.
Grunnlag for konklusjon
Vi har gjennomført revisjonen i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk i Norge, herunder de
internasjonale revisjonsstandardene International Standards on Auditing (ISA-ene). Våre oppgaver og
plikter i henhold til disse standardene er beskrevet i Revisors oppgaver og plikter ved revisjon av
prosjektregnskapet. Vi er uavhengige av selskapet slik det kreves i lov og forskrift, og har overholdt våre
etiske forpliktelser i samsvar med disse kravene. Etter vår oppfatning er innhentet revisjonsbevis
tilstrekkelig og hensiktsmessig som grunnlag for vår konklusjon.
Ledelsens ansvar for prosjektregnskapet
Ledelsen er ansvarlig for utarbeidelsen av prosjektregnskapet, og for slik intern kontroll som ledelsen finner
nødvendig for å muliggjøre utarbeidelsen av et prosjektregnskap som ikke inneholder vesentlig
feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller utilsiktede feil.
Revisors oppgaver og plikter ved revisjon av prosjektregnskapet
Vårt mål er å oppnå betryggende sikkerhet for at prosjektregnskapet som helhet ikke inneholder vesentlig
feilinformasjon, verken som følge av misligheter eller utilsiktede feil, og å avgi en revisjonsberetning som
inneholder vår konklusjon. Betryggende sikkerhet er en høy grad av sikkerhet, men det er ingen garanti for
at en revisjon utført i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk i Norge, herunder ISA-ene, alltid vil
avdekke vesentlig feilinformasjon som eksisterer. Feilinformasjon kan oppstå som følge av misligheter eller
utilsiktede feil. Feilinformasjon blir vurdert som vesentlig dersom den, enkeltvis eller samlet, med
rimelighet kan forventes å påvirke de økonomiske beslutningene som brukerne foretar basert på
prosjektregnskapet.
Som del av en revisjon i samsvar med lov, forskrift og god revisjonsskikk i Norge, herunder ISA-ene, utøver
vi profesjonelt skjønn og utviser profesjonell skepsis gjennom hele revisjonen. I tillegg:
identifiserer og anslår vi risikoen for vesentlig feilinformasjon i prosjektregnskapet, enten det
skyldes misligheter eller utilsiktede feil. Vi utformer og gjennomfører revisjonshandlinger for å
håndtere slike risikoer, og innhenter revisjonsbevis som er tilstrekkelig og hensiktsmessig som
grunnlag for vår konklusjon. Risikoen for at vesentlig feilinformasjon som følge av misligheter ikke
blir avdekket, er høyere enn for feilinformasjon som skyldes utilsiktede feil, siden misligheter kan
innebære samarbeid, forfalskning, bevisste utelatelser, uriktige fremstillinger eller overstyring av
intern kontroll.
opparbeider vi oss en forståelse av den interne kontroll som er relevant for revisjonen, for å
utforme revisjonshandlinger som er hensiktsmessige etter omstendighetene, men ikke for å gi
uttrykk for en mening om effektiviteten av selskapets interne kontroll.
evaluerer vi om de anvendte regnskapsprinsippene er hensiktsmessige og om regnskapsestimatene
og tilhørende noteopplysninger utarbeidet av ledelsen er rimelige.
Vi kommuniserer med styret blant annet om det planlagte omfanget av revisjonen og til hvilken tid
revisjonsarbeidet skal utføres. Vi utveksler også informasjon om forhold av betydning som vi har avdekket
i løpet av revisjonen, herunder om eventuelle svakheter av betydning i den interne kontrollen.
Lysaker, 30.04.2021
Nitschke AS
Øystein Fusdahl
statsautorisert revisor