Emosjonell støtte i en ny hverdag

De omfattende virkningene av coronavirus (COVID-19) merkes i lokalsamfunn overalt.

Med så mye nyhetsdekning som fokuserer på spredning av viruset og hvordan det påvirker mennesker, er det ikke overraskende at mange i Norge og resten av verden føler seg engstelige og bekymret.

Det er spesielt vanskelig på dette tidspunktet å vite hvordan man kan balansere gleden og spenningen ved graviditet eller å få en ny baby med frykten forårsaket av denne globale pandemien.

Vi har alle en psykisk helse og i noen faser av livet er den særlig sårbar og fortjener ekstra oppmerksomhet. Perioden 1001 dager (tiden fra befruktning til barnets to-års dag) er en slik sårbar tid for alle gravide og nye foreldre.  Hva kan du gjøre for å være trygg og ivareta din emosjonelle velvære? Vi har samlet gode tips til deg under:

Det er helt forståelig å føle seg bekymret for hvordan coronaviruset vil påvirke din egen helse så vel som babyen din, din større familie og andre kjære. Det er imidlertid viktig å huske at medisinske, vitenskapelige og folkehelseeksperter i land over hele kloden jobber ekstremt hardt for å finne måter å behandle de som er berørt av viruset.

I perioder som dette kan det være spesielt vanskelig som en forventende eller ny forelder å vite hvilke følelser og opplevelser som er normale og hvilke som bør gi deg grunn til ekstra bekymring.  Les hva Psykolog Amalie Vatne Brean skriver om foreldreskap og følelser i en tid som denne <3. Det er ikke rart at noen føler seg snytt for barsel, det var jo ikke slik vi så for oss at denne tiden skulle bli. Vi kan ikke endre dagens situasjon akkurat nå, men denne artikkelen  eller denne podden hjelper kanskje litt om du er gravid og engstelig i coronaland.

På siden vår finner du noen fakta-ark som kan være til hjelp om du har spørsmål om psykisk helse i perioden 1001 dager.

Om du kjenner at det er ekstra vanskelig nå, så ta kontakt med din jordmor eller fastlege.

Hvis du vil ha de nyeste helserådene for å beskytte deg selv, familien og samfunnet ditt mot coronavirus (COVID-19) så gå til helsenorge.no eller FHI. Bufdir har også trygge råd på sin side.

Trenger du å prate med noen så kontakt de gode, rause folkene hos Foreldresupport  (116 123, tast 2) og sidetmedord.no

Leter du etter online samfunn for gravide og nye foreldre? Vi har etablert grupper som drives av frivillige mammaer i hvert fylke.

Sjekk også ut hjemmesiden til Stine Sofies Stiftelse – masse bra videoer om blant annet promp, rap og gråt. De har også en ny app som heter «Ti smarte tips til småbarnsforeldre».

Har du hørt om «Mamma Mia» et kunnskapsbasert program laget for å fremme trivsel og helse i tiden før og etter fødselen?

Ja, det er tøffe tider, men også dette skal vi komme oss gjennom og 1001 takk til deg som bistår hver eneste dag med å redusere smitte.

Vær raus med deg selv og med andre. Vi gjør alle så godt vi kan.

Du er ikke alene – vi ser deg.